HUWELIJK

Huwelijk en relatiebevestiging

Het huwelijk is een levenskeuze van twee mensen in liefde voor elkaar. Als gelovigen mogen we daaraan toevoegen: het is een ‘sacrament’, een teken van Gods genade. Je zou kunnen zeggen: het Kerkelijk Huwelijk is niet alleen een verbond met elkaar, het is ook een verbond met God. Jullie vragen Gods zegen over jullie huwelijk en Hij wil er graag bij zijn en dat doet Hij in deze Sacramentele viering maar ook door mensen van de Kerk, die Hem zoeken en die jullie willen helpen om dat grote geluk, werkelijk tot een levenslang geluk te doen uitgroeien.

De voorbereiding

Als je wilt trouwen, is dat geen ééndagsbeslissing. Het gaat om een ingrijpende en weloverwogen keuze waar ons levensgeluk op mag rusten. Het gaat om liefde en leven, om geluk en toekomst. Als je ervoor kiest om met iemand verder te gaan door het leven… dan hangt daar nogal wat van af. Een huwelijk is niet zomaar een keus. Onvergelijkbaar met de keus voor een huis, een baan of een wereldreis. Het is een levenskeuze; een belofte die mensen elkaar doen.

Het huwelijk voor de kerk is niet iets wat je er zomaar even ‘bij doet’. Immers, het huwelijk in de kerk sluit je niet alleen met elkaar, ook God en de hele gelovige gemeenschap mag daar getuige van zijn en mee instemmen. Zo sta je er niet alleen voor, maar wordt je gedragen door dat wat groter is dan wij kunnen overzien. Daarom is een goede voorbereiding van belang.

Als Norbertijnenparochie Heikant-Quirijnstok willen wij dan ook graag met een aanstaand bruids­paar stilstaan bij deze levenskeus. Ons aanbod bestaat uit één of meerdere gesprekken met één van onze pastores om met elkaar eens stil te staan bij de betekenis van jullie relatie voor elkaars levensgeluk, niet alleen vandaag, maar juist ook op al die momenten dat het minder goed gaat. Of juist op momenten van uitzinnige vreugde die er ook zullen zijn.

Relatiebevestiging

In de wereld van vandaag bestaan naast het traditionele huwelijk nog heel wat andere mogelijkheden. Voor onze Norbertijnse parochie is ieder verzoek om een relatiebevestiging, in welke vorm ook, even belangrijk. Immers, als mensen over hun relatie Gods zegen willen vragen, dan is dat een weloverwogen besluit. U kunt ons hier altijd om vragen en met elkaar bekijken wij welke vorm het best bij u en bij ons past.

Hoe gaat dat dan?

Als er een vraag leeft om huwelijk of relatiebevestiging, dan kunt u contact opnemen met ons parochiesecretariaat. Zij verzorgen een afspraak met de pastor-teamleider die een eerste gesprek met u heeft en verdere afspraken met u gaat maken.

Meer weten?

Secretariaat